• Waarom is HeerlenStormt anders dan andere stormlopen?

    "HeerlenStormt draait om het overwinnen van jezelf en de uitdagende hindernissen. Alleen of met je vrienden. Ploeteren door aarde, modder en water. Kameraadschap en plezier en het halen van de finish staan bij HeerlenStormt centraal.We beginnen daarom eenvoudig zodat iedereen mee kan doen. In de komende jaren wordt het misschien een zwaarder parcours. Prestatiegerichte sporters kunnen hun tijd van vorig jaar verbeteren. De rest kan op een laagdrempelige manier kennis maken met een stormloop."
  • Ik heb hoogtevrees, kan ik dan meedoen met HeerlenStormt?

    “Zie HeerlenStormt als een overwinning op jezelf. Als je over de finish komt kun je enorm trots zijn op jezelf. Een onderdeel van dit overwinnen is het overwinnen van angsten, zoals hoogtevrees.”
  • Zijn er opstoppingen op het parcours te verwachten?

    “Zeker beginnende lopers hebben voldoende ruimte nodig op de hindernissen. Daarom laten we elke 5 minuten 80 mensen starten. Zo worden de deelnemers over het parcours verspreid en worden opstoppingen geminimaliseerd. Maar het kan wel eens voorkomen dat je even moet wachten voordat je aan een hindernis kunt beginnen.”
  • Ik ben een goede loper, kan ik dan ook een stormloop succesvol uitrennen?

    “Dit is natuurlijk voor iedereen verschillend. Er zijn echter 3 belangrijke zaken van belang:
    • Met hardlopen versterk je voornamelijk je hart-long-systeem. Voor een stormloop heb je ook veel kracht nodig en dat vergt een andere voorbereiding.
    • Hardlopen is vaak een automatisme, je denkt er niet of nauwelijks meer over na. Dit is anders tijdens een stormloop. Bij een stormloop moet je continue nadenken en goed opletten.
    • Bij een hardloopwedstrijd kom je in een ritme. Dit lukt niet bij een stormloop omdat je steeds tussendoor hindernissen moet nemen. Lopers die vooral lange afstanden lopen en weinig interval trainen zullen het moeilijker vinden om hierop aan te passen dan lopers die wel veel vaartspel in het bos of interval trainen.”
  • Is voeding belangrijk als ik train voor HeerlenStormt?

    “Als je met een auto gaat racen op het circuit zorg je voor de juiste brandstof en onderhoud. Dit werkt hetzelfde bij een wedstrijd zoals HeerlenStormt. Ja, de juiste voeding is van belang voor (de training voor) HeerlenStormt.”
  • Wat is qua voeding anders bij HeerlenStormt dan een hardloopwedstrijd?

    “Bij HeerlenStormt en het trainen voor HeerlenStormt gebruik je meer kracht dan bij een hardloopwedstrijd. Een snel en goed herstel tussen de trainingen vraagt daarom om voldoende goede eiwitten.”
  • Hoe kan ik trainen voor HeerlenStormt?

    “Ga buitenspelen! Kinderen leren hun hele lichaam te gebruiken via grondvormen zoals klauteren, tijgeren en rollen. Een goed beweegdieet dat je voorbereid op HeerlenStormt is dan ook vooral: buiten trainen. Nog een tip: Zorg ook dat je gevarieerd traint. Bij een stormloop daag je namelijk je hele lijf uit. Je moet onder andere lenigheid, stabiliteit en de onderlinge samenwerking van spieren trainen. Daarnaast moet je je gewrichten en pezen goed voorbereiden.”
  • Wanneer moet ik starten met de voorbereiding van HeerlenStormt?

    “Je moet je hele lijf klaarmaken voor een uitdaging zoals HeerlenStormt. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat je daar minimaal 2 tot 3 maanden voor nodig hebt. Hardlopers opgelet! Deze 2 tot 3 maanden gelden ook voor jullie. Je zult immers extra krachttraining moeten doen om de hindernissen veilig en efficiënt te kunnen nemen. Sport je nog niet of nauwelijks, neem dan langer de tijd. Je hebt zeker 3 tot 4 maanden nodig om je spieren en pezen goed voor te bereiden.”
  • Wat moet ik eten vlak voor HeerlenStormt?

    “Doe wat je normaal voor of tijdens trainingen ook doet. Je lijf is hier namelijk aan gewend en het veranderen van deze gewoontes vlak voor een wedstrijd is niet verstandig. Wat je wel kunt doen is je voeding al aanpassen tijdens de trainingen. Zorg voor voldoende eiwitten, mineralen, sporenelementen, vezels en vitaminen. Zo zorg je dat je lijf bestand is tegen de sportbelasting en je voldoende herstelt tussen trainingen. Dit doe je met een uitgebalanceerd ontbijt (zoals yoghurt met muesli of roggebrood), het eten van veel fruit en groenten, drink veel en snack eventueel gezond met nootjes en zaadjes.”
  • Wat voor soort schoenen draag ik voor HeerlenStormt?

    “Zorg voor schoenen met voldoende grip. Je kunt namelijk uitglijden op de hindernissen waardoor je vervelende blessures op kunt lopen. Je kunt gewoon je hardloopschoenen gebruiken, ze worden dan alleen een beetje vies. Er zijn ook speciale trailschoenen te koop. Schoenenspeciaalzaken kunnen je helpen aan trailschoenen of goede sportschoenen die afgestemd zijn op jouw voeten en jouw manier van bewegen. Let wel op: gooi je sportschoenen niet in de wasmachine na HeerlenStormt. Door het wassen gaan weekmakers in de zool kapot. Daardoor wordt de zool minder soepel en verliezen je schoenen tot 10% demping.”
  • Wat is verstandig in de laatste week voor HeerlenStormt?

    “Neem de week voor HeerlenStormt rust. Je geeft je gewrichten en spieren meer tijd om te herstellen en alvast suikers op te nemen. Neem geen andere voeding of drank meer op de wedstrijddag dan wat je tijdens de training ook hebt gegeten en gedronken. Je maag is hier immers niet aan gewend. Eet 3 uur van te voren nog iets gezonds, zoals een stukje banaan. Ook dit kun je standaard inbouwen voor alle trainingen. En heel belangrijk: drink voldoende. Hydratatie kan maar liefst 10% van je prestatie bepalen.”
  • Wat is een goed trainingsschema voor HeerlenStormt?

    “Minimaal twee keer per week een combinatie van hardlopen en krachttraining. Bij krachttraining moet je denken aan buitenoefeningen zoals squats, uitvalspassen en squatsprongen die je tijdens je looptraining doet. Train verder het opdrukken en optrekken. Lukt dit niet direct, druk dan bijvoorbeeld op tegen een tafel of op je knieën.”
  • Welke kleding moet ik dragen tijdens HeerlenStormt

    “Draag vooral functionele kleding. Dit betekent dat je laagjes kleding en geen katoenen kleding draagt. Deze laagjes drijven het vocht af (je zweet en gaat bij hindernissen het water in) en houden warmte vast (wanneer het koud is) of zorgen dat je veel warmte kwijt raakt (als het warm is). HeerlenStormt vind natuurlijk plaats in mei. Het kan dan best 30 graden zijn. Je moet dan oppassen dat je geen hittestuwing krijgt. Tijdens het trainen kun je experimenteren met wat voor jou de juiste kleding is. Daarnaast is er naast het parcours ruimte om laagjes kleding uit te doen of wat te drinken neer te leggen.”
  • Krijg je blaren als je moet rennen als je eerst het water in bent geweest?

    “Als je voldoende traint voor HeerlenStormt krijg je een eeltlaagje op je voeten die ervoor zorgen dat je minder snel blaren krijgt. Mocht je toch blaren oplopen, dan kun je eventueel tussentijds sokken wisselen.”
  • Moet ik een lange broek dragen tijdens HeerlenStormt?

    “Dames dragen vaker lange of halflange tights bij stormlopen. Je moet namelijk over hindernissen heen klauteren en schuiven en hierbij kun je je knieën bezeren. Zo moet je over maaskeien heen klauteren en dan is een langere broek prettig.”
  • Is het verstandig om handschoenen te dragen bij HeerlenStormt?

    “Ja, handschoenen zonder vingers zijn aan te raden. Je moet namelijk over hooibalen klimmen en klauteren en je kunt blote handen daardoor bezeren. Ook moet je tijdens HeerlenStormt over maaskeien klauteren. Handschoenen beschermen je tegen eventuele scherpe stukjes. Sommige mensen vinden handschoenen niet prettig en nemen eventuele kleine wondjes voor lief.”

JU Sponsors

scouting-Berix.jpg
venlona.png
VenloTech.png
CBS.jpg
Back_on_track.jpg
van-Hooft-verkeerstechniek.jpg
Q-Park.jpg
nieuwenor.jpg
lopers-company.jpg
twee-gezusters.jpg
provincie limburg.jpg
MarcSchattefor.png
hardloopshop-nl.jpg
TerWorm.jpg
henrich.jpg
wiertz.jpg
thermenmuseum.jpg
i-trail.jpg
berden.png
heerlen-logo_blauw_FC.jpg
ocean.png
mi68.png
DSV.jpg
mijnmuseum.jpg

Ook deelnemen aan deze stormlopen?


VenloStormt Main DSV dia
BaarloStormt Main dia
RoermondStormt Main dia